Abstract
Hematopoietic stem cell transplantation is the only permanent treatment for the hematological
manifestations in Fanconi anemia (FA). As FA patients have a dramatically increased
intrinsic propensity to develop malignancies later in life and the genotoxic stress
afflicted during conditioning advances the manifestation age especially of squamous
cell carcinomas, choosing an optimally suited treatment regimen appears critical for
long-term, tumor-free survival after stem cell transplantation. Here, we report our
experiences in 6 consecutive FA patients transplanted with HLA-matched sibling donors
where we combined an established pre-transplantation treatment consisting of thoraco-abdominal
irradiation (TAI), cyclophosphamide (CYC) and cyclosporine A graft-versus-host prophylaxis
with antibody-mediated in vivo T-cell depletion strategies after infusion of the graft. This approach has ensured
sustained engraftment with long-term survival and an excellent post transplant performance
status without any evidence of secondary malignancies in all six patients after a
median follow-up of more than 10 years.
Zusammenfassung
Die hämatogene Stammzelltransplantation ist die einzige definitve Therapieoption für
das progrediente Knochenmarkversagen bei Fanconi-Anämie (FA). Da FA-Patienten ein
sehr hohes intrinsisches Risiko für die Entwicklung von Malignomen tragen und die
zusätzliche Behandlung mit genotoxischen Substanzen die Manifestation vor allem von
Plattenepithelkarzinomen beschleunigen kann, ist die Art des Konditionierungsregimes
entscheidend für das tumorfreie Langzeitüberleben nach Stammzelltransplantation. Wir
stellen hier unsere Erfahrung mit sechs aufeinanderfolgenden HLA-identischen Familienspender-Transplantationen
bei FA dar, bei denen wir ein etabliertes Konditionierungsprotokoll mit thorako-abdominaler
Bestrahlung, Cyclophosphamid und Cyclosporin A zur GvHD-Prophylaxe mit der intravenösen
Gabe von Antikörpern zur in-vivo
- T-Zell-Depletion nach Infusion des Transplantates kombiniert haben. Dieses Vorgehen
führte bei allen sechs Patienten zu einer anhaltend stabilen Hämatopoese und ereignisfreiem
Langzeitüberleben ohne Hinweise auf Sekundärmalignome nach einer medianen Nachbeobachtungszeit
von mehr als 10 Jahren.
Key words
Fanconi anemia - stem cell transplantation - secondary malignancies - GvHD - CD25
monoclonal antibody
Schlüsselwörter
Fanconi-Anämie - Stammzelltransplantation - GvHD - monoklonaler CD25-Antiköper - Sekundärmalignome
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1 equal contributions
Correspondence
H. HanenbergMD
Children's Hospital
Heinrich Heine University
Moorenstr. 5
40225 Düsseldorf
Germany
Phone: +49/211/811 76 80
Fax: +49/211/811 94 36
Email: Hanenberg@uni-duesseldorf.de